اشاره قرآن به تلاش در به انحراف کشاندن انسان به پست ترین شکل ممکن # ردیف


اشاره قرآن به تلاش در به انحراف کشاندن انسان به پست ترین شکل ممکن

درخواست حذف این مطلب

به نام خدای مهدی عج



گفت بى‏ گمان از میان بندگانت نصیبى معین [براى خود] برخواهم گرفت
و آنان را سخت گمراه و دچار آرزوهاى دور و دراز خواهم کرد و وادارشان مى ‏کنم تا گوشهاى چها ایان را شکاف دهند و وادارشان مى ‏کنم تا آفریده خدا را دگرگون سازند.

لَعَنَهُ اللَّهُ وَقَالَ لَأَتَّخِذَنَّ مِنْ عِبَادِکَ نَصِیبًا مَفْرُوضًا ۱۱۸
وَلَأُضِلَّنَّهُمْ وَلَأُمَنِّیَنَّهُمْ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الْأَنْعَامِ وَلَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَنْ یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِنْ دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُبِینًا ۱۱۹

www.tadabbor.org/?page=tadabbor&soid=4&ayid=119
تفسیر:

1390/08/02 11:07 شناسه مطلب: 51767

از معنا و مفهوم آیه استفاده نمی شود که جراحی هایی که روی صورت برای اصلاح بینی یا زیباسازی آن انجام می شود تغییر مخلوق باشد. زیرا اولا هیچ یک از مفسران به معنای فوق اشاره ای نکرده اند.
دوم اینکه فقیهان هم که نسبت به این مسائل حساسند و نظر تیز بینی دارند نه تنها به این معنا اشاره ای نکرده، بلکه بر این نظرند که آیه مربوط به توحید و شرک است و ربطى به جرّاحى صورت و شبیه سازى ندارد و گفته اند آیه اشاره به فطرت اللّٰه است، یعنى من اینها را وسوسه مى کنم تا فطرت اللّٰه را تبدیل به کفر کنم، چون مى فرماید: «فِطْرَتَ اللّٰهِ الَّتِی فَطَرَ النّٰاسَ عَلَیْهٰا لٰا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللّٰهِ؛ که در ذیل آیۀ فطرت است «و فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللّٰهِ» را تفسیر مى کند، پس آیه مربوط به توحید و شرک است و ربطى به جرّاحى صورت و شبیه سازى ندارد.(1)
و جراحی صورت فی حد نفسه چه برای زیباسازی چه برای معالجه اشکال ندارد .
به هر حال آیه فوق به چند قسم تفسیر شده است که در زیر به آن اشاره می شود.
«وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذانَ الْأَنْعامِ وَ لَآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ» ، و آن ها را به تغییر آفرینش خداوند وادار خواهم کرد.
1- منظور تغییر خلق خدا به سبب تغییر صورت ظاهرى آن است واین کار بدون اذن خدا صورت می گیرد، مانند ب گوش از انسان و حیوان و کور چشم حیوان نرى را که پیر شده بود و سوار شدن بر آن را ممنوع مى‏دانستند و اخته ،عقیم آنها و زن را به مرد و مرد را به زن تبدیل و مثله همه اینها است،رسم آنها این بود که هر گاه ناقه و یا ى پنج شکم مى‏زایید و در شکم پنجم نر مى‏آورد گوش آن را مى‏شکافتند و رها مى‏ د و ابن مسعود گوید: منظور خالکوبى بدن است.
2- مقصود تغییر یافتن صفت ظاهرى است مثل تبدیل صورت‏هاى انسانى آن ها به صورت‏هاى بوزینه‏ها و س‏ها به سبب فریبى که از مى‏خورند.
3- منظور تغییر صورت باطنى است مانند تغییر صورت انسانیّت.
4- تغییر صفت او ،مانند تغییر استقامت او از طریق الهى به کجى و اعوجاج و تغییر دین مستقیم او به ادیان منحرف،
5- تغییر فطرت او از به فطرت کفّار و لازمه آن تغییر اوامر و نواهى خداست، پس صحیح است آنچه که در خبر آمده است که تغییر دین خدا به تغییر اوامر و نواهى او، تفسیر شده که همه اینها کار ی است و حرام . (2)
بنابر این با این توضیحات روش شد که آیه جراحی های معقول و عرف پسند چه برای زیباسازی چه برای معالجه را شامل نمی شود و این گونه جراحی ها تغییر مخلوق خدا نیست.
پی نوشت ها:
1- آیت الله ناصر مکارم، کتاب النکاح، قم ، انتشارا ت نسل جوان سال 13380،ج 2،ص،133،و مصباح الفقاهة (المکاسب)، ج 1ص ، 258 .

http://pasokhgoo.ir/node/51767